Tijd voor verdieping
Op IKC De Argonauten staat de ontwikkeling van kinderen centraal en we besteden de tijd die op school beschikbaar is zoveel mogelijk aan onderwijs gerelateerde activiteiten, we noemen dit No Nonsense.
Door bewuste keuzes te maken in ons aanbod is er op De Argonauten tijd om met de kinderen de diepte in te gaan. Omdat we de tijd maar één keer kunnen besteden maken we keuzes in ons aanbod. Zo besteden we onze tijd aan een acititeit binnen een thema van IPC en maken we bij Sint-Maarten geen lampion.
Op IKC De Argonauten spreken we de eigen creativiteit van de kinderen aan in plaats van zeggen wat hij of zij 'moet' kunnen knutselen. We zijn fan van het proces dat daaruit voortvloeit, wij vinden het proces dat de kinderen doorlopen belangrijker dan het eindproduct.
Ib en RT
Een IB-er (intern begeleider) op een basisschool is een leerkracht die zich geeft gespecialiseerd in het adviseren en begeleiden van leerkrachten en hun leerlingen. Zij hebben een ondersteunende rol. Het kan zijn dat een IB-er incidenteel met een leerling werkt.
Een IB-er draagt, samen met het team, zorg voor de zorg binnen de school. Soms hebben kinderen een extra duwtje in de rug nodig om hun doel te bereiken. We proberen deze ondersteuning (RT=remedial teaching) in de klas te bieden. Mocht er echt meer nodig zijn dan kunnen we samen met ouders en IB bespreken of het mogelijk is om hulp buiten de klas te bieden.